21 آبان 1402 - 12:47
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکز در گفت‌وگو با ایبنا؛

تحقق نظارت هوشمند با رویکرد تحول دیجیتال/ مدل جدید اعتبارسنجی پوشش ۱۰۰ درصدی دارد 

تحقق نظارت هوشمند با رویکرد تحول دیجیتال  مدل جدید اعتبارسنجی پوشش ۱۰۰ درصدی دارد 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: پوشش مدل جدید اعتبارسنجی نزدیک به ۱۰۰ درصد خواهد بود؛ اما مدل کنونی پوشش ۳۰ درصد است.
کد خبر : ۱۵۷۱۵۱

مهران محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در رابطه با تقویت اعتبار سنجی در سیستم بانکی به خبرنگار ایبنا گفت: پروژه اعتبارسنجی برای بانک مرکزی دارای اولویت است که در ۳ سال گذشته برای آن تلاش کرده‌ایم. این سیستم دو حوزه دارد که شامل اعتبارسنجی و گرفتن اطلاعات از شبکه بانکی و بانک مرکزی می‌شود.

 

وی افزود: مدل اعتبارسنجی با استفاده از الگوریتم‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی به سرانجام رسیده است و منتظر اطلاعات است، اطلاعات نیز از شبکه بانکی و بانک مرکزی گرفته شده و مراحل نهایی اخذ مقررات لازم و کار‌های فنی نیز در حال انجام است که با اتمام این امور، دقت مدل جدید از حدود ۶۰ درصد به ۸۸ درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: بهترین مدل‌های اعتبارسنجی در دنیا دقت ۹۳ درصدی دارند؛ بنابراین مدل اعتبارسنجی ما در کشور از نظر دقت به بهترین مدل‌های دنیا نزدیک است. پوشش مدل اعتبارسنجی فعلی در حدود ۳۰ درصد است و به این معناست که فقط ۳۰ درصد از مردم امتیاز اعتباری دارند.

 

وی افزود: پوشش مدل جدید اعتبارسنجی اما نزدیک به ۱۰۰ درصد خواهد بود و بانک مرکزی تلاش می‌کند این مدل جدید را امسال عملیاتی کند که گامی مثبت و رو به جلو است.

 

محرمیان در رابطه با سامانه سمات بیان کرد: کلیه تسهیلات بانکی در این سامانه ثبت می‌شود، اما تعدادی از جزئیات باید سریع‌تر تکمیل شود. با سامانه سمات توانستیم دارایی بانک‌ها را کنترل کنیم که این اتفاق در مدت یک سال و نیم گذشته به خوبی توسط حوزه نظارت بانک مرکزی انجام شد.این اقدام در کاهش نرخ رشد نقدینگی و به دنبال آن، کاهش تورم نقش موثری داشته است.

 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در رابطه با اقداماتی که برای جلوگیری از تخلفات در نظر گرفته شده، گفت: رئیس کل بانک مرکزی موضوع تحول دیجیتال در حوزه نظارت را یکی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی در نظر گرفته است که برنامه ریزی استراتژیک خوبی هم در این باره صورت گرفته و در مرحله بعد از پیاده سازی قرار دارد که خوشبختانه با این برنامه به سمت نظارت هوشمند حرکت خواهیم کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر